Tuesday, April 30, 2013

Jom Memasak!! :-)



  
Sekarang tengah cuti sem tak tau nk buat kerja apa dekat rumah.... Kemas rumah, basuh baju (officially washing machine take this part but I  just put the clothes jee), sidai baju, sapu sampah buang sampah bla.. bla.. bla... last but no least MEMASAK..

Seriously, aku "memasak".. hehe.. yeah! now I say yes I'm cooking at home (ala-ala chef at home pulak dah).. My peeps gave me encourage to cook.. for the future also... Aku dah cuba masak sendiri.. kadang-kadang tu tengok jugak la resepi..

Tapi korang akan rasa nak masak lagi bila orang puji "Eh! Sedap la makanan ni" lepas tu satu pinggan habis.. rasa macam orang appreciate apa yang kita buat...

Aku tahu kalau orang lain yang dah pro read this blog confirm dia cakap "Dah 19 tahun baru tahu nak masak" "Aku dah belajar dari sekolah menengah lagi tak la chewy macam kau" "Tak yah la nak bangga sangat".. kepada pembaca2 yang baca this blog and dah spare dah nak kutuk- kutuk.. sila lah ke blog lain yer... this is my blog...

At least saya ada juga keinginan nak belajar sebelum saya jadi isteri orang, at least saya tahu tanggungjawab seorang perempuan, at least saya cuba nak jadi yang terbaik for my future husband.. please la appreciate and give courage tak yah la nak kutuk sesuka hati.. memang suara, riak wajah dan tulisan melambangkan seseorang itu tidak terasa.. mungkin dia tak mengaku dan berfikiran positif... please thinking about it..

Kepada yang still membaca, I have a present...


Bergedel Tauhu
Bahan A 
4 keping tauhu lembut
200 gram kentang (direbus dan dihancurkan)
200 gram udang (dibuang kulit dan dipotong kecil)
2 biji cili merah (kalau nak kurang pedas satu pun dah cukup)
2 pokok daun bawang
1 sudu makan serbuk lada hitam 
Garam secukup rasa
Bahan B 
2 biji telur (dipukul)
Minyak masak bagi menggoreng
Cara membuat:
1. Hancurkan tauhu lembut.
2. Masukkan semua bahan A ke dalam mangkuk dan gaul rata
3. Bentukkan adunan menjadi bulat dan leper
4. Panaskan minyak di dalam kuali
5. Celupkan adunan di dlama telur dan gorengkan dengan api yang kecil sehingga masak
6. Angkat dan tuskan
7. Hidangkan dengan sos cili.

0 comments:

Post a Comment

komen la citer sy......